Alexandra Holländer

Första mösset!!

På onsdagen fångade vår flickkatt på 16 veckor sitt första riktiga möss! Ingen av oss hade ju tänkt att de skulle börja dra in möss redan, men plötsligt hade hon ett möss på vardagsrums mattan ändå! Gulle ändå, ganska stolt över sig själv var hon nog. (Vet dock inte om hon har lyckas få livet av den själv eller om den redan varit död då hon hittade den.)

Naglarna äntligen fixade!

På onsdagen spelade vi Tennis i Malmnäs på Gy:n, utan lärare. Vi hade super roligt

verkligen, och riktigt kul var det att spela då spelet kom igång också.

Den andra katten, vår lilla pojke, har fått som ny hobby att väcka mig på morgonen, alltid liite före väckarklocka. Han hoppar upp i sägen, och av det vaknar jag. Men man kan inte ens bli arg då nån så söt kommer och lägger sig under täcket bredvid en. Sötis.

Forneldarnas natt

Under hela förra veckan var det en hel del bloggtorka här på bloggen. Vilket kan bero på att jag verkligen inte har orkat ta tag i saken. Förra veckan gjorde jag dock inget speciellt. Träffade Robin en hel del medan han var hemma, åt på suntti, var och rodde på gy-timmen och såklart har jag också firat forneldarnas natt här i Pargas! Tipsar verkligen om suntti! Mitt i staden och super god mat! Det jag tycker de skulle kunna fundera på är servisen (ex. ingen kan svenska, vilket verkligen skulle behövas med tanke på att pargas är tvåspråkigt, eller kanske till och med svenskan är dominerande? Jag klarar mig på finska, men jag skulle ändå vilja bli betjänad på mitt eget språk). Forneldarna är en tradition i Finland som firas varje år sista lördagen i Augusti, där man får skjuta raketer och många tänder även en brasa vid stranden.

Vi hade Karlssons och Kolaris hos oss på middag till kl. 18, efter maten stack jag genast iväg till Amanda på förfest med tjejerna. Jag skulle ha kunnat åka iväg redan tidigare, men kände att jag vill äta nånting ordentligt innan. Vi hade i alla fall jätte roligt. Vi beställde taxi till malmen till 21.30, där vi sedan tärffade alla andra. Runt 2 tiden på natten var jag och Robin hemma hos honom.

Söndagen tillbringade jag tillsammans med Robin nästan ända tills han åkte in till brigaden igen.

Idag är det måndag, skolan gick otroligt snabbt och efter det åkte jag iväg till gymmet, trots att jag hade haft badminton på gy-timmen före.

Tänkte nu dela med mig av lite bilder från förra veckan och helgen.

Fitnessguru

För ett tag sedan fick jag hem ett paket jag verkligen har väntat på, från fitnessguru! Såå lycklig! Jag har inte hunnit prova någon av produkterna än, eftersom  jag har annat här hemma som behöver bli uppätet först, men jag vet av erfarenhet att fitnessgurus produkter brukar vara bra.

Det jag fick hem i min beställning gick för ungefär 50€.

Det jag fick hem var proteinpulvrena onewhey pear vanilla och onewhey orange chocolate, proteinstänger med smakerna orange chocolate och mint chocolate. Sen köpte jag även några paket fitness noodels och några flaskor protein shake med smaken raspberry. En ny shaker var jag också i behov av så köpte även en sån (alla andra har jag tappat bort helt och hållet, eller så jag jag tappat bort någon del till dem...) , dock skulle jag ha  fått den på köpet, om jag skulle ha varit smart nog att läsa lite på sidan innan jag beställde. Men så kan det gå. Dessutom köpte jag lite annat smått och gott som ni kan se på bilden.

Nu har skolan även dragit igång. Jag fortsätter i pargas svenska gymnasium och man kan verkligen säga att det blev en rivstart. Från att ha varit på ''grönbete'' hela sommaren till att sitta i skolbänken igen. Jag har redan alla förhör, föredrag, essäer, hörförståelser osv inprickade och alla krockar såklart varandra. Dessutom krockar alla min kurser med varandra, eftersom vi har något nytt positionssystem (aka schema) som jag tycker är värdelöst, eftersom exakt alla kurser jag vill ha/behöver krockar med varandra. Just nu har jag ingen aning hur jag skall få ihop till 30 kurser (har kanske 27st) det här läsåret eftersom jag har behövt ta bort 2-3 stycken redan. Dessutom så behöver jag dessa kurer för att kunna skriva diverse ämnen. Tur har jag 33-34 kurser från förra året redan så för lite kurser i helheten borde jag nog inte få.

Igår firade vi min kusin på sin 15:års dag som kommer nu i veckan. En riktigt trevlig kväll blev det, och gick hem nångång runt midnatt.

Ångest inför skolstarten

Är jag ända som har super jobbig ångest inför stolstarten? :( Jag har iallafall haft redan flera veckor redan. Sååå jobbigt och så onödigt. Hoppas det släpper bara skolan börjar, det tror jag nog bara jag kommer in i gamla rutinerna ingen osv...

Rainy days

Jag har jobbat hela veckan, eller måndag-torsdag för att vara exakt. Igår på fredagen steg jag upp runt 8, åt gröt med blåbär till frukost och tog mitt pick och pack och åkte iväg till gymmet. Efter det var jag och gjorde några ärenden med pappa på malmen innna vi kom hem och lagade tacos. På kvällen var jag på en promenad med mamma och pappa, eftersom pojkarna åkte iväg på något FBK läger och är borta hela helgen.

Just nu sitter jag kattvakt och äter min smoothie medan mamma och pappa är hos grannarna. Ikväll drar jag antagligen till gymmet och tränar övrekroppens baksida. Robin sitter inne den här helgen också, så jag har inte så mycket att att göra. Ute regnar och blåser det och ät överlag otroligt tråkigt väder...

Mango-banan smoothie toppad med blåbär, hallon och hampafrön.

Pärnu Haul + lite annat

En hel simdräkt från H&M

En bikini från märket Colours of the world

Ett par ballerinor fårn H&M, har ett per likadann från förr, men de börjar vara 2 år gamla och har inte hittat nya någonstans i Finland.

En ''mysblus'' från Taxfreen på båten i märket Freequent

Ett par shorts från märket Reserved

Ett par jeans från butiken Cropp

Min födelsedags present från familjen som jag helt har glömt att visa. Såå nöjd! En klocka från Daniel Wellington.

Då vi var i Nagu för någon vecka sedan köpte jag även en Tommy Hilfiger handväska som jag tänkte ha till ''helgväska''. Jag har varit i behov av en lite mindre, och inte lika fin väska som min Calvin Klein. En väska som man kan ha då man går ut eller då jag åker någonstans över en natt och dyligt. Lite mer ''slit och släng'' väska. Jag har varit väldigt väldigt nöjd med den hittills.

Nytt shampo och balsam, samt en hår inpackning från taxfreen på båten. Vi har redan från detta märket hemma och de har verkligen varit bra.

Pärnu dag 3

3.8.2016

Idag är det Jonathans födelsedag. Vaknade kl. 8, och fick så småningom för att äta frukost, innan vi igen gick ner till stranden, Idag är det igen väldigt fint och soligt väder, men inatt verkar det ha regnat eftersom stranden och gräset fortfarande är blött. Vi gick till stranden för att sola en sista stund ännu innan vi sätter oss i bilen påväg mot Tallinn. Vi är på stranden ca 2h innan vi hoppar i bilen. Stannar på ett köpcenter som heter Kaubamajakas, där vi även lunchade.

Då vi kom till tallinn var klockan lite före 16, vi passade på att gå omkring lite i gamla staden innan vi hoppade på båten. Massor av fina byggnader och kyrkor! Och annars också lärorikt.  19.30 gick båten och vi passade på att äta middag på A la carten igen. Det blev en Cesarsallad för min del. Halv 22 var båten i H-fors och vi började köra hem. Runt midnatt låg jag i egen säng, tror det är 2 över veckor sedan sist.

Pärnu dag 2

2.8.2016

Idag vaknade jag alldeles för tidigt, halv 7... Låg i sängen till ungefär 9 då det var dags för frukost. Efter frukosten bytte vi om till badkläder och gick ner till stranden. Lite blåsigt var det men sååå fint väder annars. Efter några timmar på stranden klädde vi på oss och gick för att spela minigolf, kan ju säga att det började bra för mig men det slutade med att jag förlora. Efter 1,5h minigolf turne med pappa och pojkarna så var vi alla ganska hungriga så lunchade igen på Steffani. Efter att vi hade ätit gick vi och klättra på en väldigt stor klätterställning, 12m hög... Den hade även en linbana från högsta punkten som man åkte ca 100 m och sedan en linbana därifrån tillbaka. Super rolig linbana, men jag var nog överlag alldeles för feg för att klättra på 12m höjd. Efter 1,5h var vi alla ganska trötta i armarna så bestämde att fara tillbaka till hotellet, där resten av familjen for till spa anläggningen på hotellet medan jag stack till gymmet. Måste säga att jag blev ganska imponerad. Inte dock lika många maskiner som mitt ''vanliga'' gym, och inte heller lika fint som i Dubai, men fortfarande många olika maskiner! Well, det blev 30 min styrka, 15 min rodd och 15 min på crosstrainern.

Då jag hade tränat klart och duschat av mig gick vi iväg till en butik som någ ca 500m från hotellet, där köpte vi lite ett och annat eftersom alla var sugna på olika saker. Jag själv var väldigt sugen på salt.

Läggdags ungefär 23 tiden.

Pärnu dag 1

1.8.2016

Igår startade vi hemifrån 14-15 tiden mot H-fors. Båten gick ut 18.30, vi åkte med M/S Baltic Queen och stannad där över natten, trots att resan över från H-fors till Tallinn bara är några timmar.

Väckning 7 på morgonen, vi åt morgonmål på båten innan vi startade mot Pärnu. 10-11 tiden var vi i Pärnu. Började med att köra runt lite och bekanta oss med stället. Stannade på ett shopping center som heter Port Artur där vi också åt och gick runt och kollade i butiker som inte finns i Finland. 15 fick vi våra hotellrum på vårt hotell Strand SPA & Conference Hotel, lämnade sakerna där och for till hotellet bredvid, där det fanns en vattenpark som vi spenderade 2-3 h i. Kan säga att det verkligen var den roligaste simhallen jag någonsin varit i. Det fanns nånting för alla så att säga.

Då vi hade simmat klart var alla såklart hungriga, så lunchade på Steffani, en jätte bra restaurang med super god mat och trevlig personal.. Efter det tog vi en strand promenad till ett fågeltorn riktigt vid stranden. Jätte fina och långra ständer finns här, riktigt rikigt fin sand och super långgrunt.  22 tiden låg vi alla i varsin säng trötta efter en väldigt händelserik dag.