Alexandra Holländer

Kategori: FOTO&BILD

PSG - Fest

Kort om veckan, måndag, tisdag, onsdag och torsdag var jag på gymmet före eller efter skolan, tisdag och onsdag var jag i stallet och rida osv. Alla dagar har jag såklart varit i skolan också och på torsdagen var jag på kurs. Fredag först skola och sedan jobb och sen då jag kom hem hade familjen lagat tacos åt mej som jag hade önskat. Resten av fredagen satt jag bara hemma och passade på att fara och sova i tid.

På lördagen tog jag sovmorgon, hade pyjamas på mig hela dagen tills efter duschen då jag istället hade badrocken på tills jag fixade mig klar före PSG festen. Satte hemma ganska länge pga jag inte fick skjuts före kl lite över 8. Jag tycker det hade varit roligt att fara nånstans före PSG festen men den här gången blev det inte så. Pappa skjutsade mig och min bror dit, och vi plockade upp L på vägen. Jag hade verkligen en jätte rolig kväll! Trots att jag nästan var påväg att bli hemma pga vissa saker som hände tidigare på kvällen. Man som sagt, jag vet inte när jag har tydigare haft så här roligt som jag hade den här gången! Jag hade inga förväntningar alls för festen eftersom förra PSG festen inte alls var speciellt rolig och ingen bra stämning och så. Men den här festen verkade det som de flesta hade roligt i alla fall! Jag fick skjuts hem med Höglunds 2 tiden och gick nog raka vägen i sängen då jag kom hem! Heelt slut.

På söndagen var det farsdag, tanken var den att vi skulle gratulera pappa på morgonen, men jag var heelt slut på morgonen så vaknade först lite över 10, och då hade de redan ätit frukost. Klockan 12 skulle vi upp till M&M och fira moffa, dit också gamla moffa och Eva kom så att vi fick fira dem båda på samma gång. Satt där till ungefär 19 tiden (hehhe, ups) och gick sedan hem. Vi hade åkt dit för att ära men jag var vrålhungrig på vägen hem så fick fixa lite mat till mig då vi kom hem.

Idag hade jag skola från 8-11, och efter det for jag till gymmet genast. Då jag kom hem så passade jag på och äta  lite innan jag stack och träffa A och ''hjälpte'' honom med en sak och lyckade också se 2 älgar som simmade iland inte långt ifrån där vi stog. Dessutom kom Sune med mig ut och gå så han var också med och kolla på älgarna. ;)

Hoppas alla haft haft en lika rolig helg som jag har haft!

Och lite bilder....

Mys med Bettan

Min lilla fee.

Outfitten på PSG-festen. Jag hade bara helt vanliga vita converce och min klänning och rock från chiquelle. Jag kan ju kanske meddela att på vägen hem var både håret och rocken full med glitterspray.

3 bilder som är från snapchat videon, därav kvalliten.

Farsdagsmiddag.

Ut och gå med Sune.

En dålig dag

Idag har det varit en sådan dag att jag bara har velat ligga i sägen och gråta och inte prata med någon eller något, bara vara för mej själv. Jag har såna dagar ibland och det är verkligen jobbigt, jag är på gränsen till att brista ut hela tiden och är inte alls mig själv...  Jag känner oftast genast på morgonen att det är en sån här dag, men sen om nån säger nånting opassligt eller nånting inte går som jag vill så blir det värre och värre. Och håller ofta på i flera dagar...

Dessutom känner jag att det här mörket verkligen håller på att dra mig ut spel. Har nu 2 vintrar fått en s.k. vinterdepression och det har även hämtat med sig en hel del andra problem, och i år känner jag att den har börjat tidigare än vanligt och den har slagit ganska hårt på mig, kanske för att det har nu sista tiden varit så otroligt dåligt väder som också har påverkat, kanske något annat.

Som råge på allting så  sover jag otroligt dåligt igen, drömmer hela tiden massor av konstiga saker eller mardrömmar och har nu även börjat söka upp sakerna i drömlexikon för att kanske få någon förklaring på mina drömmar, och tro mig, hittills har allting där stått stämt in, på ett sätt eller annat (kalla mig galen om ni vill ;))... Idag vaknade jag i TOTAL panik och av att jag ropade på hjälp (i riktiga världen alltså, inte i drömmen), ännu ca 15 min efter att jag hade vaknat var jag fortfarande i lika i panik som jag var när jag vaknade.. Drömmarna tar verkligen alla krafter ur mig och trots ca 9h sömn så är jag minst lika trött på morgonen, som jag är hela dagen och också på kvällen då jag skall lägga mig.

Om någon har något tips på vad jag skall göra åt alla de här problemen eller vet vad det kan bero på så hör jätte gärna av er....

Annars har också första snön kommit idag, Jag är förkyld men jag var ändå till gymmet innan skolan och till stallet efter skolan (vilket jag också var igår), och nu blir de läggdags så.. Imorgon har jag skola från 9.45-13.05, och ska efter det till gymmet och 17.30 ska vi som vanligt på skärgårdsnavigationskursen och sen måste jag ta tag i en massa skolsaker jag inte har hunnit med, eller skjutit upp.

Bjuder på några bilder från den första snön som föll inatt.

Tillbaka!!

Nu är jag tillbaka som en del kanske redan har märkt med mina 2 senaste inlägg! Under tiden jag har varit borta har det hänt en hel del. För det första har jag haft provvecka, jobbat, skolarbeten, umgåtts med vänner och min pojkvän mm. Dessutom har jag varit på en hel del kalas, min lillebror har bl.a. fyllt 16 och vi hade lite gäster över hit för att fira honom, och inte nog med det så har också mamma och pappas gudson fyllt år så vi blev bjudna dit och jag fick träffa sandra, min ''gamlamoffa'' har fyllt och och även våra familjebekanta som vi alltid blir bjudna på kalas till.. Vi har också haft lite mer ''udda'' besök, nämligen en kväll hade vi 3 vildsvin på åkern nedanför huset.Som råga på allting  har det hänt saker som verkligen har fått mig att inse att det är såååå himla viktigt att umgås med folk man älskar, eftersom det var påväg att gå riktigt på tok för en nära släkting då traktorn körde över honom. Jag har också hunnit träna och en massa annat.

Nu har jag varit 4 dagar ledig, och på måndagen drar skolan igen igen. Jag har somsagt bara 3 kurser, vilket innebär en heeel del håltimmar, tack och lov inga jobbiga håltimmar, utan jag börjar 13 en dag och 2 dagar har jag bara 1 lektion osv.

Nu tänkte jag dela med mig av lite bilder från  när jag har varit borta.

Ps. Är det någon som vet hu man får tillbaka bilder som bara plötsligt har försvunnit från ens telefon. Jag hade runt 5000 bilder på telefonen, och nu plötsligt har jagbara ca 1500 kvar. Jag tror detta har skett i sammanband med att jag har ''delat'' alla mina bilder med min macbook och ipad, men då borde väll bilderna synnas på alla 3, och inte bara försvinna? Aaaja, vet nån hur man fixar det här får man jätte gärna höra av sig. Förhoppningsvis har jag hunnit spara alla bilder mina bilder någonstans.

Ettorna hade dopdag, och det var ett riktigt roligt program som var ordnat för dem. Dock tycker jag att vattenballongskrig i september var att ta i lite.

Fina höstmorgnar.

Och fina höstkvällar...

Fölet som har blivit så himla stort. Världens snällaste och gulligaste!

Dagen i bilder 14.10.2016

Kl 12 fick jag skjuts över till stugan av min bror, efter att alla djur hemma hade fått mat.

Kl. 13 blev de lite lek och bus med katterna.

Kl 14 började vi fälla lite träd. Kan ju berätta att stressen som fanns innan detta trädet föll var ganska stor från olika håll. Trädet lutade mot huset och dessutom var det lite ruttet, men som tur slutade det bra iallafall,

Kl. 15 började jag förbereda en paj och mamma började på med maten.

Kl. 16

Kl 17 fortsatte vi med att fälla träd, denna gång en otroligt stor kvist på en gammal ek utanför vår stuga. Som ni kan se så är eken ganska gammal och har tagit lite skada, så den skall nog fällas så att andra ekar och andra träd får mer plats.

Kl 18 blev det balja igen.

Kl 19, ... och efter det lite chips och dipp. Observera katten i hörnet...

Efter det här så träffades jag och Robin.

Dagen i bilder 13.10.2016

Började dagen kl 10 efter en väldigt dålig natt och lite sömn (pga. för vilda kattor) med lite lek på stranden tillsammans med Bettan.

Kl. 11 började stog vi och krattade stranden, och naturligtvis fick jag hjälp av kattorna.

Kl 12 kom Lina och Jimmy över till stugan med M&M, vi gick på en timmes promenad i skogen alla tillsammans.

Efter promenaden smakade det bra med lite energi så lite efter 13 så passade vi på att dricka lite varm choklad och äta lite fazers blå.

Passade på att kolla på Mumin med Jimmy och Lina, Här är klockan ungefär 14.

Kl. 15.

Kl 16 åt hela familjen middag tillsammans.

... och efter det blev det ett hopp i baljan.

Kl. 18-19 fick jag skjuts hem, där jag träffade Robin.

Kl 20 stack vi iväg till Malmen en stund och sedan åkte vi hem och sova.

Let go of negativity, focus on the good

Under förra veckan var det mest skola inplanerat i mitt schema. Firade även lilla Lina som fyllde 5 på söndag, gick på ett möte med mitt jobb men mestadels har det handla om  en massa föredag och förhör.

Fick hjälp med läxorna...

På fredag hade jag en väldigt opassande håltimme mellan halv 10 och 11.15, pga,. att lärare var borta, så passade på att träffa Robin som hade kommit hem redan på torsdag kväll.

På fredag kväll stack hela familjen över till stugan för att äta middag (där även resten av familjen bev hela helgen), till och med kattora fick följa med, efter middagen stack jag och Robin hem till honom, åt lite chips och kollade en film innan vi somnade. Tillbringade i princip hela veckoslutet tillsammans med honom.

Sovstugan på helgen... Just nu är alla fönster på plats, tror jag, men annars borde den vara ganska uppdaterad bild.

Fick sällskap då jag kollade på Wallander.

På söndag var vi och firade Fammo på hennes 65 års dag. Och såklart hade hon bakat en pokeboll tårta, hahha sötis fammo! <3

Tältning i ösregnet

Nåja, först och främst vill jag be om ursäkt för att jag inte han blogga på måndagen, men skriver ett lite längre inlägg nu istället.

På fredagen skulle vi ju som sagt ut och tälta med ''Teno'' gänget, men eftersom det ösregnade hela dagen + kvällen så bestämde vi för att fuska lite i år. Så vi började med att värma hamburgarna till middag uppe på Söderholms stallvind, där vi satt några timmar. I år är det 10:års jubileum för ''Tenos'' tältning, så vi hade bestämt oss för att bjuda min M&M och deras M&M/F&F på mat. Dessutom kom danskarna på sitt årliga besök med en super fin låt de hade skrivit till oss!

Det var dessutom strömavbrott i princip hela kvällen, men som tur så var det inget problem så vi ändå, från början, hade tänkt fara genast till holmen och hade all mat färdig att bara värmas. Dock startade vi faktiskt 23 tiden mot holmen, i ösregn och storm. Runt midnatt hade alla anlänt och vi började sätta upp tälten i mörkret så att vi skulle få alla torra saker så fort som möjligt under tak. Kan nog säga att det var inte många saker som var torra sen mer inte. Lagade en liten brasa så att kläderna skulle iaf. lite torka upp, vilket faktiskt lyckades, för stunden.

Runt 3 tiden somnade jag efter att ha luggit uppe och hört på M:s spökhistorier ett tag somnade jag iaf som en stock. Vaknade 5 tiden och var klarvaken, så gick ut ett varv i solen, innan jag gick tillbaka i tältet för att fortsätta sova. Vaknade igen 7 tiden av att folk pratade i tältet bredvid, och det tog inte så länge så började även jag klä på mig torra kläder och vi började plocka ner tälten.

Följande dag var det vanliga aktiviteter i vanlig ordning, Morgonmål, umgänge, lunch/middag, simma och bada, åka jetski osv. Mellan dessa han vi även över till holmen vi tältade på och ta det traditionella fotot på stenen, och gå den traditionella rundan runt ön. Vilket vi inte kunde göra på fredag kväll då vi hade anlänt tid, tack vare att vädret verkligen inte gav tillåtelse och det var alldeles för mörkt att springa runt ön på hala berg och stenar.

Även jag vågade mig i sjön, första gången med mer än knäna under vattnet. Jag, Mali och Emilia simmade ca 800m över från ena sidan faret till andra. Hahha, första doppet i år och var i vattnet ca 30 min! Sååå skönt efteråt, men benen och armarna var verkligen som spagetti då vi kom upp tillbaka och satte och satte oss i Baljan.

Jag hade iallafall ett super trevligt veckoslut trots lite sömn och en massa regn!

22 tiden kanske åkte jag över med Anton, packade om kassen och åkte med honom till malmen. där träffade jag Robin och for till honom övernatten eftersom han hade fått sin första ''loma''!

Vi hade dock väckning 8 följande morgon eftersom vi inte visste om jag skulle på jobb eller ej, men som tur visade det sig att jag inte skulle, så vi tog det lugnt några timmar till innan han körde hem mig.

Jag fixade mig bara snabbt och vi åkte iväg till kyrkan på konfirmation till kl. 14. Både min kusin Sofia och mammas och pappas gudson Robin (sandras lillebror) blev konfirmerade. Då allting var klart i kyrkan så åkte vi till Karlssons på middag och kaffe och sedan till Sofia. Robin kom dit efter en stund och vi åkte till dem. Jag var hemma kanske 23 tiden.

På måndgane ringde klockan kl. 6.00. Jag steg upp motvilligt och började förbereda maten för dagen, då jag skulle till malmkulla på jobb. Jobbade 7-15, och han igen bara hem innan vi åkte iväg till Nagu för att fira Liam på sin 8:års dag. Var hemma 21-22 tiden och jag somnade som en stock igen.

Igår tisdag så ringde klockan igen 6.00 och jag åkte iväg till jobb och jobbade 7-15. Då jag kom hem satte jag hemma en stund och åkte vi till stugan och därifrån direkt till H&M. Var hemma 22 tiden.

Idag är jag ledig, vilket är väldigt skönt! Vaknade av mig själv vid 8 tiden, steg upp och gjorde morgonmål, gröt med blåbärssoppa och färska blåbär. Om en stund åket jag iväg till gymmet, och sedan ser vi vad annat jag hittar på.

Nu delar jag med mig av några bilder från tältningen och veckoslutet!

Ps. Förlåt för ett så långt inlägg, hoppas ni orkade läsa allt. ;)

''Chillar'' uppe på Söderholms stallvind med strömavbrott.

Ute på holmen då vi hade lyckas tända brasan.

15 personers tältet, som vi ser höll det inte vatten så vi fick ta till med lite egna ideér.

På lördagen fyllde även Linus 17, så vi passade på att fira honom också.

Utsikten från stenen nedan.

Traditionella fotot på barnen.

Redo för konfirmation.

Sandra <3

Sovstugan.

Nylands Brigad

På fredagen var jag ute med Toffe hela kvällen, kom hem nångång halv 1 tiden ungefär. På lördag var det tidig väckning och start till Robins hem, där jag sedan åkte med hans mamma, bror A och kusin J iväg mot Ekenäs, eller till Nylands Brigad rättare sagt och hälsa på Robin som på måndagen rykte in i militären som sagt. Där åt vi (världens godaste) ärtsoppa och mös lite så länge vi fick vara där. Det är så tråkigt att vara utan honom, och speciellt då jag dessutom intens har jobb nu (jo i nulto, men inget ''ordentligt''), så skulle man ju kanske villa göra lite speciella saker, men det går ju inte... 16 tiden startade vi hem igen. Hemma träffade jag mina bröder och D hos oss, och vi bestämde helt spontant att åka iväg till Potten, med cykel. Så 20 tiden var vi framme, och halv 1 var vi tillbaka hemma, efter en riktigt lyckad kväll.

På söndag morgon vaknade jag av att det var full kaos i huset. Kl. 11 skulle pappas kusin från Sverige med familj komma hit till oss på kaffe, jag har aldrig träffat någon av dem, och pappa inte heller på 20 år. Riktigt trevliga människor nog! Fammo, Faffa och Fammos syster kom också hit samtidigt.

Då de hade åkt stack vi iväg till Råttis för att äta hela familjen innan sommarteatern, Doris. Måste säga att pizzan på råttis nog är en av de bästa pizzorna i Pargas. Perfekt tunt botten och super goda. Teatern kanske inte var den bästa jag sett, eller så hade jag för höga förväntningar då det har varit så mycket skrivet om den i tidningarna. Själva ämnet tycker jag att är lite för djupt att skämta om... Men annars var den nog helt ok.

På söndag kväll gjorde vi inget speciellt, stack över till stugan och kolla på nya huset, eftersom taket kom upp igår. Sen blev det läggdags.

Idag, måndag, körde jag på jobb till kl 9, jobbade 1,5h och kom sedan hem, duschade och böt kläder och vi startade mot Reso. Först stannade vi i Mylly, där jag hitta lite ett och annat, och sedan stack vi till IKEA där vi hittade lite smått till, bl.a. ny skoslev, underlakan, glas.... I pargas var vi 17 tiden, här stannade vi i Hongkong och i Tokmanni för att söka klädbyglar, i plast, och kolla på klätterställningar till våra kommande kattor.

På vägen hem plockade vi upp Lina, då jag hade lovat att sitta barnvakt idag.

För den kommande vecka har jag massor av planer inbokade!! Så på fredagen kommer det mer om vad jag har gjort! Även veckoslutet är fullbokat! Ser väldigt mycket fram den kommande veckan.

PS. Sätter säkert in ett inlägg på mina nya kläder under veckan om det finns intresse för det.

Förra torsdagen, då jag var med Mamma och Pappa och pockade svamp. Hittade ca 3 liter kantareller.

Tack C för bilden!

Pizzan ''Vegis'' på Råttis. Vegetarisk

Midsommar veckan, midsommar, födelsedag (i bilder)

Söndagen förra helgen. Vadå enformiga kläder.

På onsdagen blev jag hemskickad från jobb pga. att jag mådde illa. Spydde några gånger och sen var det över, men jag var sjukledig till på torsdagen också. Antagligen hade jag ätit nånting som jag inte tål, och försöker nu få reda på vad. Men har nog aldrig mått så illa som jag gjorde. Men här är iaf. en bild från onsdagen kväll då jag redan mådde bra och ligger på stugan och njuter.

På torsdagen var det avslutning på mitt andra jobb i Nulto. Vi firade med en tävling, som jag och min ''partner'' kom andra i, simma+balja+bastu och super god mat och trevligt sällskap. Jätte lyckad kväll.

På torsdag kväll åkte vi spontant till Höglunds efter att jag och min bror hade kommit från avslutningen, och mamma hade kommit fårn jobbet.

På fredagen var jag ledig från mitt jobb på Malmkulla, så for istället till Nulto och jobbade några timmar. Efter det for vi till M&M och fixa midsommarstången och lite sånt.

Såå äcklit väder som vanligt på midsommaren...

Midsommarstången 2016.

Pappa har lånat en vattenjet från sitt jobb.

Pizza på airisto. Igen! Sååååå himla god fortfarande,

Jag blev i pargas igen denhär midsommaren. Jag orkade inte fara till nagu då vädret var så himla ostadigt. Så jag blev i pargas medan resten av familjen for till nagu. Jag och Robin kom till oss och sova.

Lördagens lunch. Gillat kött, champinjoner och bacon, grillad lök, grillad tomat och nypotatis,

Födelsedagen till ära.

Under lördag kväll kom H&M på besök till oss och satt några timmar hos oss.

21 tiden kom Robin också och vi stack till dem och sova.

På söndagen var jag på jobb fårn 10-14.30. Efter det tog vi vattenjetten cch körde över till Rööla tillsammans med Höglunds för att äta. Vi har varit där flera gånger tidigare, men måste nog säga att allting har förfallit lite. Maten var okej dock.

På kvällen var jag tillsammans med pappa och förde vattenjetten till bryggan där den brukar vara, och resten av kvällen tog vi det bara lungt hemma.

Naturbilder

Super dålig bild, min telefon ville inte riktigt sammarbeta den här gången heller. ;)