Alexandra Holländer

Kategori: RESOR

KRKA national park - Croatia, FINASTE JAG SETT

Nu kommer de sista bilderna från Kroatien. De här bilderna är från nationalparken KRKA. Den är känd för sina vattenfall, som ni kanske förstår om ni kollar på bilderna nedan. Väldigt vacker natur och verkligen en upplevelse att få se.

Primošten - Croatia

Primosten var en av turistöarna vi besökte. Super fin ö men väldigt mycket turister. På öns lilla berg fanns en kyrkogård, vem skulle inte vilja bli begraven där?!

Split - Croatia

Ett tag sen sist, igen! Förra veckan var vi med familjen till Kroatien. Vi bodde i en lägenhet vi hade hyrt i Split, mitt i centrum och nära till allting. Nu tänkte jag dela med mig några bilder från Split, staden vi bodde i, och under veckan kommer det upp andra inlägg från andra städer vi besökte, och såklart kommer det bästa till sist! Under vår lilla minisemester i Kroatien så passade vi på att simma, ära gott och ta det lugnt. Havet är ju klarblått, super klart och VARMT! Dessutom var det 39 grader varmt i luften första dagen vi kom dit, 38 andra och runt 34 de sista dagarna. Lyx!

Lokalbefolkningen var väldigt trevliga, de flesta kunde dessutom engelska. Maten var också väldigt god och restauranger fanns det massor! Deras valuta är Kuna, men om överlag så är prisklassen ungefär samma som i Finland, varken mer eller mindre, så om man kommer dit för billig shopping är man fel ute.

ÅRE

Jag har haft en liten paus från bloggen nu, men jag har haft semester. Jag har inte haft upp datan sedan jag skrev inlägget om balen faktiskt.

På fredag kväll förra veckan tog vi båten över till Sverige och på lördagen körde vi upp till Åre. Vi bodde i samma stuga som vi bodde i för 2 år sedan i Björnen. Väldigt passlig stuga för oss 10 och dessutom nära backen och en fantastisk utsikt. På söndagen var vi första dagen och sen dess har vi faktiskt varit alla dagar i backen tills idag då det igen var dags att packa ihop och köra hem, eller hem och hem, vi övernattar en natt på båten såklart.

Vi har också har super bra väder. Några minusgrader nu de senaste dagarna, men annars ungefär runt 0. Solen har också tittar fram alla dagar stundvis men ibland har det snöat så man har haft 1cm snö på sig medan man suttit 10 minuter i liften på vägen upp.

Ingen har heller stött sig i år (kryckorna har nog varit med för säkethetsskull), men vi har sett massor av olyckor!

Alla bilder här under är tagna med min Iphone 7.

Klockan var 7:30 på morgonen och våra stugkompisar kom på den briljanta iden att besöka Mora stenarna inför kommunalvalet i pargas. Dessa stenar lär ska ha någon koppling till Finlands politik osv. Inte så insatt som ni märker... ;) Stenarna finns i huset som ni ser på övre bilden.

Här är en bild från stugans övrevåning. Jag insåg nu att jag inte har någon annan bild än denna inifrån stugan. Stugan var i allafall uppdelad i 3 våningar, och 3 ''lägenheter''. På understa våningen bodde någon, och sedan var de 2 övre våningarna delade i mitten så att vi hade ena sidan och någon annan den andra. På vår nedre våningen så fanns det 2 toaletter, den ena en liten med dusch och den andra lite större med bastu, badkar, torkskor, tvättmaskin mm. Dessuom fanns det 2 sovrum, i ena sov pojkarna och det andra mamma och pappa. Köket och vardagsrummet var också i nedre våningen. På övre våningen så fanns också 2 sovrum och dessutom ett ''rum'' lite bakom hörnet med 2 sängar. Jag och Moa sov i det ena rummet, Liam på loftet och deras mamma och pappa i det andra rummet. Dessutom fanns det ett ett hörn (som syns till vänster på bilden) där det fanns några fåtöljer osv. Som ni också ser så hade köket inget tak utan det var öppetända upp till andra våningen. Haha urusel på att förklara men hoppas de som var nyfikna fick svar.

En bild av 100 såna.

Selfie i VM8:an.

Molet hade trillar ner lite, hahha. Ställvis såg man seriöst 2 meter framför sig och sedan blev det en vit vägg. Moa på bilden.

Kvällsutsikten från stugan.

Här är vi uppe ovanför molen, ca 900 m.ö.h.

Här är en bild från toppen så vi just har stigit av kabinbanan.

Också en bild från toppen.

Här också på toppen.

Jag har nog alltid gillat offpist, dock har ju oftast  någon annan hunnit före och gjort upp ett spår man kan skida i, menNu har jag upptäkt hur otroligt roligt det är att åka i pudersnö som INGEN annan tidigare har skidat på. Sååå roligt, gaahh!

Här är en bild från ravinen som vi besökte på måndagen. Förra gången jag var med till Åre så var vi i stora ravinen (Västra ravinen) men i år så for vi i den liite mindre ravinen (Östra ravinen) efterom vi inte hade så mycket tid att skida över berget till den andra. Jag personligen tyckte båda var lika roliga, men östra var kanske liite lättare eftersom man kunde skida raka vägen in i den (början på ravinen ser ni på bilden), eftersom den västra måste man skida ner för ett stup för att komma in i ravinen. Jag tycket det var synd att det bara en dag sånt väder att man kunde fara till ravinerna, jag skulle gärna ha farit fler gånger... Lite mer utmaning än de vanliga backarna.

Då vi hade skidat ravinen klart så hamnar man in i ett skogområde, och där på gränsen mellan ravinen och skogsområdet så hade en pojke/man brutit benet! Eftersom man inte slipper med snöskoter till ravinen så var de tvungna att söka honom med helikopter därifrån.

Vinterlandskapet.

På torsdagen var det snöstorm, som kanske synns på bilden ovan haha. Jag och Moa frös som små grisar haha trots massor med kläder. Dock så träffade vi en ''trollkarl'' i liften som berättade för oss att solen skulle börja lysa om 10 minuter, och sagt och gjort... Sen blev det vackert väder.

Beställde pizza på fredag till hela gänget.

Pärnu dag 3

3.8.2016

Idag är det Jonathans födelsedag. Vaknade kl. 8, och fick så småningom för att äta frukost, innan vi igen gick ner till stranden, Idag är det igen väldigt fint och soligt väder, men inatt verkar det ha regnat eftersom stranden och gräset fortfarande är blött. Vi gick till stranden för att sola en sista stund ännu innan vi sätter oss i bilen påväg mot Tallinn. Vi är på stranden ca 2h innan vi hoppar i bilen. Stannar på ett köpcenter som heter Kaubamajakas, där vi även lunchade.

Då vi kom till tallinn var klockan lite före 16, vi passade på att gå omkring lite i gamla staden innan vi hoppade på båten. Massor av fina byggnader och kyrkor! Och annars också lärorikt.  19.30 gick båten och vi passade på att äta middag på A la carten igen. Det blev en Cesarsallad för min del. Halv 22 var båten i H-fors och vi började köra hem. Runt midnatt låg jag i egen säng, tror det är 2 över veckor sedan sist.

Pärnu dag 2

2.8.2016

Idag vaknade jag alldeles för tidigt, halv 7... Låg i sängen till ungefär 9 då det var dags för frukost. Efter frukosten bytte vi om till badkläder och gick ner till stranden. Lite blåsigt var det men sååå fint väder annars. Efter några timmar på stranden klädde vi på oss och gick för att spela minigolf, kan ju säga att det började bra för mig men det slutade med att jag förlora. Efter 1,5h minigolf turne med pappa och pojkarna så var vi alla ganska hungriga så lunchade igen på Steffani. Efter att vi hade ätit gick vi och klättra på en väldigt stor klätterställning, 12m hög... Den hade även en linbana från högsta punkten som man åkte ca 100 m och sedan en linbana därifrån tillbaka. Super rolig linbana, men jag var nog överlag alldeles för feg för att klättra på 12m höjd. Efter 1,5h var vi alla ganska trötta i armarna så bestämde att fara tillbaka till hotellet, där resten av familjen for till spa anläggningen på hotellet medan jag stack till gymmet. Måste säga att jag blev ganska imponerad. Inte dock lika många maskiner som mitt ''vanliga'' gym, och inte heller lika fint som i Dubai, men fortfarande många olika maskiner! Well, det blev 30 min styrka, 15 min rodd och 15 min på crosstrainern.

Då jag hade tränat klart och duschat av mig gick vi iväg till en butik som någ ca 500m från hotellet, där köpte vi lite ett och annat eftersom alla var sugna på olika saker. Jag själv var väldigt sugen på salt.

Läggdags ungefär 23 tiden.

Pärnu dag 1

1.8.2016

Igår startade vi hemifrån 14-15 tiden mot H-fors. Båten gick ut 18.30, vi åkte med M/S Baltic Queen och stannad där över natten, trots att resan över från H-fors till Tallinn bara är några timmar.

Väckning 7 på morgonen, vi åt morgonmål på båten innan vi startade mot Pärnu. 10-11 tiden var vi i Pärnu. Började med att köra runt lite och bekanta oss med stället. Stannade på ett shopping center som heter Port Artur där vi också åt och gick runt och kollade i butiker som inte finns i Finland. 15 fick vi våra hotellrum på vårt hotell Strand SPA & Conference Hotel, lämnade sakerna där och for till hotellet bredvid, där det fanns en vattenpark som vi spenderade 2-3 h i. Kan säga att det verkligen var den roligaste simhallen jag någonsin varit i. Det fanns nånting för alla så att säga.

Då vi hade simmat klart var alla såklart hungriga, så lunchade på Steffani, en jätte bra restaurang med super god mat och trevlig personal.. Efter det tog vi en strand promenad till ett fågeltorn riktigt vid stranden. Jätte fina och långra ständer finns här, riktigt rikigt fin sand och super långgrunt.  22 tiden låg vi alla i varsin säng trötta efter en väldigt händelserik dag.

Tältning i ösregnet

Nåja, först och främst vill jag be om ursäkt för att jag inte han blogga på måndagen, men skriver ett lite längre inlägg nu istället.

På fredagen skulle vi ju som sagt ut och tälta med ''Teno'' gänget, men eftersom det ösregnade hela dagen + kvällen så bestämde vi för att fuska lite i år. Så vi började med att värma hamburgarna till middag uppe på Söderholms stallvind, där vi satt några timmar. I år är det 10:års jubileum för ''Tenos'' tältning, så vi hade bestämt oss för att bjuda min M&M och deras M&M/F&F på mat. Dessutom kom danskarna på sitt årliga besök med en super fin låt de hade skrivit till oss!

Det var dessutom strömavbrott i princip hela kvällen, men som tur så var det inget problem så vi ändå, från början, hade tänkt fara genast till holmen och hade all mat färdig att bara värmas. Dock startade vi faktiskt 23 tiden mot holmen, i ösregn och storm. Runt midnatt hade alla anlänt och vi började sätta upp tälten i mörkret så att vi skulle få alla torra saker så fort som möjligt under tak. Kan nog säga att det var inte många saker som var torra sen mer inte. Lagade en liten brasa så att kläderna skulle iaf. lite torka upp, vilket faktiskt lyckades, för stunden.

Runt 3 tiden somnade jag efter att ha luggit uppe och hört på M:s spökhistorier ett tag somnade jag iaf som en stock. Vaknade 5 tiden och var klarvaken, så gick ut ett varv i solen, innan jag gick tillbaka i tältet för att fortsätta sova. Vaknade igen 7 tiden av att folk pratade i tältet bredvid, och det tog inte så länge så började även jag klä på mig torra kläder och vi började plocka ner tälten.

Följande dag var det vanliga aktiviteter i vanlig ordning, Morgonmål, umgänge, lunch/middag, simma och bada, åka jetski osv. Mellan dessa han vi även över till holmen vi tältade på och ta det traditionella fotot på stenen, och gå den traditionella rundan runt ön. Vilket vi inte kunde göra på fredag kväll då vi hade anlänt tid, tack vare att vädret verkligen inte gav tillåtelse och det var alldeles för mörkt att springa runt ön på hala berg och stenar.

Även jag vågade mig i sjön, första gången med mer än knäna under vattnet. Jag, Mali och Emilia simmade ca 800m över från ena sidan faret till andra. Hahha, första doppet i år och var i vattnet ca 30 min! Sååå skönt efteråt, men benen och armarna var verkligen som spagetti då vi kom upp tillbaka och satte och satte oss i Baljan.

Jag hade iallafall ett super trevligt veckoslut trots lite sömn och en massa regn!

22 tiden kanske åkte jag över med Anton, packade om kassen och åkte med honom till malmen. där träffade jag Robin och for till honom övernatten eftersom han hade fått sin första ''loma''!

Vi hade dock väckning 8 följande morgon eftersom vi inte visste om jag skulle på jobb eller ej, men som tur visade det sig att jag inte skulle, så vi tog det lugnt några timmar till innan han körde hem mig.

Jag fixade mig bara snabbt och vi åkte iväg till kyrkan på konfirmation till kl. 14. Både min kusin Sofia och mammas och pappas gudson Robin (sandras lillebror) blev konfirmerade. Då allting var klart i kyrkan så åkte vi till Karlssons på middag och kaffe och sedan till Sofia. Robin kom dit efter en stund och vi åkte till dem. Jag var hemma kanske 23 tiden.

På måndgane ringde klockan kl. 6.00. Jag steg upp motvilligt och började förbereda maten för dagen, då jag skulle till malmkulla på jobb. Jobbade 7-15, och han igen bara hem innan vi åkte iväg till Nagu för att fira Liam på sin 8:års dag. Var hemma 21-22 tiden och jag somnade som en stock igen.

Igår tisdag så ringde klockan igen 6.00 och jag åkte iväg till jobb och jobbade 7-15. Då jag kom hem satte jag hemma en stund och åkte vi till stugan och därifrån direkt till H&M. Var hemma 22 tiden.

Idag är jag ledig, vilket är väldigt skönt! Vaknade av mig själv vid 8 tiden, steg upp och gjorde morgonmål, gröt med blåbärssoppa och färska blåbär. Om en stund åket jag iväg till gymmet, och sedan ser vi vad annat jag hittar på.

Nu delar jag med mig av några bilder från tältningen och veckoslutet!

Ps. Förlåt för ett så långt inlägg, hoppas ni orkade läsa allt. ;)

''Chillar'' uppe på Söderholms stallvind med strömavbrott.

Ute på holmen då vi hade lyckas tända brasan.

15 personers tältet, som vi ser höll det inte vatten så vi fick ta till med lite egna ideér.

På lördagen fyllde även Linus 17, så vi passade på att fira honom också.

Utsikten från stenen nedan.

Traditionella fotot på barnen.